Van niet-bestaande camping naar Stiltecentrum

25 april 2015 - Étourvy, Frankrijk

De mooiste campings bestaan niet. De camping die we denken aan te treffen in Bar s/ Seine, blijkt opgeheven. Hij is er nog wel, met een afgesloten betonnen huisje, wat eens wc's waren. Uit de kraan komt geen water. We besluiten te blijven. De plek is prachtig, de zon schijnt uitbundig. Terwijl Ruud de tent opzet, gaat Irma op waterjacht. Die slaagt bij een nabijgelegen Weldom. Met een volle waterzak als resultaat. We maken een lekkere maaltijd met meloen, komkommer, koolsalade en een blikje Catalaanse tonijn. Een feestmaal. Niet zo moeilijk omdat alles tijdens zo'n tocht als een 3-sterrenmaal smaakt.
Hoewel we in de Champagne zijn, hebben we de voorgaande dagen weinig druiventeelt gezien. Dat is vandaag anders. Het ene domein volgt op het andere grote wijnhuis. Prachtige gebouwen, precies als de etiketten van de champagneflessen.
Na een lange, afwisselende tocht komen we in stiltecentrum Weerwoord in stilte. Kruising tussen pelgrimsoord en jeugdherberg. Gerund door Ingeborg, een praatgrage bijna-non. Ook Berber is er: een Duitse die naar Vezelay loopt. Met zijn vieren eten we een heerlijke maaltijd. Wel worden we geacht de afwas te doen. We praten Duits met elkaar. Een bijzondere overnachting, overigens in ons eigen tentje in de tuin. Om 8 uur ontbijten we vorstelijk en krijgen wat mee voor onderweg. Op weg naar Tonnerre. Vannacht is het voorzichtig begonnen te regenen. Heerlijk fris na 7 wolkenloze dagen.