Bijzondere overnachtingsplekken

10 juni 2014 - Boskoop, Nederland

Wat is Nederland toch mooi en afwisselend. Maar wat slagen we er toch ook in die schoonheid geweld aan te doen. Af en aan vliegen de vliegtuigen met donderend geraas over. Eigenlijk is het geen moment stil. Zonde van zoveel schoonheid. Wat is het Groene Hart mooi. Twee bijzondere overnachtingen op bijzondere plekken. In Nieuwveen treffen we een camping als onderdeel van een wooncentrum voor verstandelijk gehandicapten. Beheerd door schatten van vrijwilligers. Streng verboden voor honden, maar we krijgen een mooi plekje net buiten de camping. Af en toe fietst een bewoner langs op een driewieler. Hij lijkt het niet vreemd te vinden: twee mensen, een hond en een tentje op zijn terrein. Van de beheerder krijgen we koffie met koek, en mooie verhalen. Zoals over zijn vrouw die op dit moment de route naar Compostella loopt. Het schept een band. De nacht is kort en luidruchtig. Het vliegtuiglawaai gaat gepaard aan een prachtig kikkerconcert. Nooit geweten dat kikkers meertonig kunnen kwaken. En dat bij voorkeur 's nachts doen.

Om half acht vertrekken we om de hitte zoveel mogelijk voor te zijn. 30 graden, zo is ons voorspeld. Een echt mooie Tweede Pinksterdag. Vanuit Nieuwveen vinden we snel het Pelgrimspad. Een deel gaat over een dijk met paarden, schapen en koeien. Zij en wij genieten van de ochtendzon. Kaja is dan aangelijnd. Een enkele keer tillen we haar over een hek, meestal vindt ze zelf haar weg. Twee keer is een schaap, die dan dreigend op haar afstapt en hard op de grond stampt, haar de baas, en is Kaja de angsthaas. Hoezo makke schapen?

Op de rand van Boskoop vinden we ons overnachtingsadres. Een deelnemer aan Vrienden op de Fiets. We krijgen een tuinhuis aangeboden op een idyllische plek. Het ligt op een eiland. Tegenover 'onze' tuin, op een volgend eiland, huist een reigerkolonie. Af en aan vliegen moeder en vader reiger om hun schreeuwende kroost te bedienen, in hun nest, hoog boven in de boom. Ondertussen ligt Kaja in de koele kamer bij te komen en geniet Ruud van zijn boek. Het leven is zo slecht nog niet.

1. Arnold en Agnes:
    12 juni 2014
    Prachtig is het als je aan het wandelen bent.
    Nederland en zijn bewoners zijn dan zo anders.
    Er komen een paar prachtige dagen aan.
    Lekker genieten.
    Knuffels van ons en natuurlijk Puck (onze cavia)
  2. Arjen Boogaarts:
    12 juni 2014
    Leuk dat jullie Boskoop hebben aangedaan. Ageeth is hier geboren en ik ben er opgegroeid!
  3. Ageeth Boogaarts:
    13 juni 2014
    Jij hebt toch wel in Boskoop een ijsje gegeten bij Jansen, die heeft het lekkerste ijs van Nederland!