Het comfort van een b&b

20 juni 2014 - Diepenbeek, België

We zijn in een comfortabel b&b in Diepenbeek. Lekker lang in een warm bad gelegen en genoten van een welverdiend Jupilerbiertje. De vissalade gaat er, met een glas koude witte wijn, in als koek.

De Belgen doen veel aan natuurontwikkeling. Natuurgebieden worden met elkaar verbonden, zodat je vele kilometers kunt ronddwalen in een gebied dat het voorheen vooral moest hebben van mijnbouw en industrie. De mijnen zijn gesloten en de Fordfabriek bij Genk is ook verleden tijd. Duizenden mensen zijn ontslagen. Een grote aderlating voor dit gebied. Met toerisme probeert men nu inkomsten te verwerven. Dit toerisme lijkt vooral gericht op de natuurliefhebber. De mooie natuur is verder in ontwikkeling gebracht. Mooie wandelpaden, prachtige vrijliggende fietspaden. Een goede keuze. Het gebied is veelzijdig. Soms waan je je in een tropisch regenwoud: waterrijk, vele schakeringen groen, een woud van varens, waarin Kaja meer dan eens verdwijnt, dan weer ben je in een geheel ander landschap met zandduinen, naaldbomen en heide. In een hoge dennenboom zien we in een holte een zwarte specht in en uitvliegen, zijn bek vol voedsel voor zijn kroost.

We genieten. Toch voelt ons lijf dat we nu ruim twee weken onafgebroken lopen. En dat onze etappes, vaker dan we van plan waren, 25 tot 30 kilometer tellen. We zijn 's avonds goed moe. Lopen met de kar zorgt voor pijntjes op onverwachte plekken. De komende dagen doen we het wat rustiger aan. Door gebrek aan campings overnachten we een paar keer in b&b's. Heerlijk luxe met echte stoelen en echte bedden. De etappes zijn de komende dagen tussen de 20 en 25 kilometer. Dat moet onze oude lijven goed doen.

1. Loes:
    20 juni 2014
    Een dagje pauze is ook heerlijk, hoor. Of zeg ik nu iets heel geks?
  2. Arjen Boogaarts:
    20 juni 2014
    Om de een of andere reden zijn de vakanties waarbij je echt moet afzien achteraf altijd de leukste. Alleen jammer van dat woordje 'achteraf'.
    Sterkte en geniet ervan!
  3. Tineke Schrijver:
    20 juni 2014
    Wouw...Irma en Ruud, wat een enorme afstanden leggen jullie af met die pootjes van jullie..dinsdag waren jullie bij ons en nu op vrijdag zijn jullie alweer in Diepenbeek!! Wij wisten niet dat het daar zo mooi wandelen is, jullie brengen ons op ideëen, haha..
    Geniet maar lekker van wat luxe en even wat kalmer aan zal jullie goed doen. Leuke foto's!