Zandvliegjes en horzels

7 juli 2014 - Châlons-en-Champagne, Frankrijk

Het is warm en vochtig. Het regent net niet hard genoeg voor een regenjas. Hem aantrekken levert meer zweet op dan hij regen tegenhoudt. De warmte hangt als een deken om je heen. Ideaal weer voor insecten. Waren het in de eerste weken vooral zandvliegjes die ons op een gluiperige manier teisterden - je hoort en ziet ze niet en ze steken vooral op je haargrens, je oogleden en je oren - vandaag en gisteren worden we verrast door hordes horzels. Om gek van te worden. Deet, flink doorlopen en doodslaan zodra ze landen, is het recept. Een aantal keren komt onze vacuümpomp uit de rugzak. Flink zuigen op de plek waar zojuist gestoken is: het werkt als je snel bent.

We bereiken de Marne. Het hotel in Condé sur Marne hebben we voor onszelf. De eigenaresse opent, na een telefoontje van Ruud, de deur voor ons en komt speciaal voor ons een maaltijd koken. Een 3-gangendiner voor Compostellagangers: lekker en veel. Zelden zo'n goede en omvangrijke île flottant gegeten: iets van gestold eiwit drijvend in vanillesaus. Tjonge, wat een lekker toetje!

De ochtend is nevelig, koel en aangenaam. Het ontbijt Frans. Op weg naar Châlons en Champagne, waar de camping 4 sterren heeft en WiFi. Het regent zachtjes.

1. Arnold en Agnes:
    7 juli 2014
    hoi,
    wij zijn in navolging van jullie weer een etappe van het noord-hollandpad gaan lopen. Abcoude-Halfweg, tja het is wat anders...
    Het weer was wel hetzelfde, vrijdag bloedheet en zaterdag de nodige druppels, maar wel een afsluitend etentje in de zon. Wandelen hier is ook niet zonder gevaar, Arnold heeft twee schaafwonden op zijn knieen opgelopen, nadat hij een duikeling over een boomwortel maakte.
    Leuk om over jullie reis te lezen. groetjes en een knuffel voor Katja,