Knallen en vlaggen

22 juni 2014 - Gingelom, België

Excuses aan Borgloon. Ik was gisteren te onvriendelijk. Op zondagochtend blijkt dit zowaar een prachtig stadje te zijn met een imposante historie. De Burcht, het stadhuis, andere historische panden en de stadsmuren zien er in de zon en met weinig verkeer juist prachtig uit. Een tip: weer het autoverkeer uit oude binnensteden en stadjes. De schoonheid komt dan pas goed tot zijn recht.

De appelstroop uit de nabijgelegen stroopfabriek is een attractie bij het ontbijt. De fruitbomen lachen ons ook vandaag toe, vooral de rijpe kersen. Jammer van de knallen die vogels moeten verdrijven. Kaja is er bang van en wil het liefst wegkruipen.

Vandaag ons derde b&b op rij. Naast een feesttent waar België zijn tweede WK-wedstrijd speelt. En wint. De gekte is hier tot nog grotere hoogte gestegen dan bij het oranjelegioen. Veel vlaggen en spandoeken uit en aan het raam. Kinderen geschminkt in de Belgische driekleur. Auto's met rood-geel-zwarte buitenspiegels. Vreemd te bedenken dat Vlaanderen kortgeleden massaal stemde voor een partij die België wil splitsen. Ach, voetbal is emotie. Morgen de taalgrens over.

1. Tineke Schrijver:
    22 juni 2014
    Héél mooi gedicht!!
    Pech dat jullie B&B naast de WKtent ligt, want die Belgen kunnen feesten hoor!
  2. Mieke:
    22 juni 2014
    Jullie ontmoeten vandaag in ieder geval heel veel gelukkige Belgen en dat is ook wat waard!