Reims, we komen eraan

5 juli 2014 - Reims, Frankrijk

Het is de tot nu toe warmste dag van onze tocht. Wat vooraf een van de voornemens is, kunnen we eindelijk realiseren. Op het heetst van de dag een heerlijke Franse lunch in Vieux les Asfeld. Even na twaalven is er dan toch wat te vaak ontbreekt: een restaurant. In een schaduwrijke tuin genieten we van het driegangenmenu, uiteraard met een pichet witte wijn. Het leven lacht ons toe.

Rond half drie vervolgen we onze tocht. De temperatuur is inmiddels 35 graden. Een deel van de route loopt langs de Aisne met gelukkig veel schaduw. Het doel van vandaag is een camping aan de Aisne, in Guignicourt. De douches zijn heet, het plekje heeft schaduw. We slapen lekker, maar kort. Ons voornemen om de hitte op onze etappe naar Reims zoveel mogelijk voor te zijn, lukt. Om zeven uur, na een vorstelijk ontbijt, zetten we onze karren in beweging. De camping in serene rust achterlatend.

De tocht voert via een jaagpad langs het kanaal van de Aisne naar de Marne tot in het centrum van Reims. Een mijlpaal. Precies een maand na ons vertrek vanuit Oudkarspel. Het regionale biertje smaakt lekker. In de stad is de sfeer bijzonder. Frankrijk verliest toch van Duitsland. Tranen doen het blauw-wit-rood doorlopen. Vlaggen slepen over de grond. Maar ook verlies wordt gevierd. Getoeter, geroep en gelach door ons open raam van ons hotel in het centrum. De nacht is warm en kort. Op zoek naar ontbijt met veel koffie. En verder naar het zuiden.

1. Mieke:
    5 juli 2014
    Hoi Irma en Ruud, ik ben reuze trots op jullie! Wat een tocht, echt afzien zo nu en dan (waarschijnlijk meer nu dan dan..). Maar gelukkig ook wat verwenmomenten tussendoor. Je waardeert die momenten dan des te meer denk ik. Al met al een fantastische ervaring! Zondag vertrekken Meike en ik naar Mézos, maar op een wat minder sportieve manier dan jullie met de auto)! Heel veel (wandel)plezier de komende tijd! Liefs, Mieke
  2. Tineke Schrijver:
    5 juli 2014
    Wat zullen jullie genoten hebben van de uitgebreide warme lunch in de schaduw! Dat is het leven op zijn mooist!!
    Het zal inmiddels ws wat afgekoeld zijn, zal een stuk lekkerder wandelen.
    Net een enorme pan courgettesoep gemaakt, voor straks een bordje en de rest gaat morgen mee naar het feestje van Jelte die morgen zijn tweede verjaardag viert. Veel liefs van Aldo, Wim en Tineke.
  3. Loes:
    5 juli 2014
    Op een terrasje in Caen maken we graag gebruik van de Wifi waarvan de ober het wachtwoord intoetst. Reinoud heeften overheerlijke sandwich besteld en ik geniet ervan mee. We weten nog niet of we vanavond kijken naar onze jongens. Zelfs toen de Fransen zelf gisteravond voetbalden, zagen en hoorden we geen gektes. Zorra logt lekker onder de tafel, hopend dat er per ongeluk wat te eten haar kant opkomt. Xxx loes
  4. Arnold en Agnes:
    6 juli 2014
    Wat gaan jullie goed zeg! Met deze hitte vooral veel drinken en niet wandelen in de heetste uren van de dag. Dat doet ons trouwens denken aan onze fietstocht door dit deel van Frankrijk. Vaak ben je hier alleen maar op doorreis terwijl het zo mooi is. Licht glooiend en liefelijke dorpjes. De tijd staat hier stil. Lekker blijven genieten. Arnold en Agnes
  5. Frans:
    6 juli 2014
    Alweer een maand onderweg en wat zijn jullie al een eind opgeschoten. En 35 gradenCelcius is beter dan de stortbui die nu over Hattem trekt..
    Geniet van het Franse leven! Wij gaan over anderhalve week ook die kant op (maar dan met de sleurhut).
    Veel groetjes, Lia en Frans
  6. Pauline Bovenkerk:
    6 juli 2014
    Een moedige tocht. Wat een doorzetters zijn jullie. Loop nu in het Oranje, want Nederland zit in de halve finale. De politiek nu even rust en is hier ook de vakantie begonnen. Jezelf verwennen met zo'n lekker diner is ook wel eens nodig. Ik genoot vanavond van de oliebollen van de Oudkarspelse kermis. Nog veel plezier en verder is het rustig in ons dorp!!gr. Pauline